Leerstofjaarklassensysteem
Op de Kardinaal De Jongschool werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in één groep zitten en gedurende hun schooltijd samen optrekken. Binnen deze groepen bieden we dezelfde leerstof aan, maar we houden nadrukkelijk rekening met verschillen tussen leerlingen.
We differentiëren in:
- tempo
- niveau
- ondersteuning en uitdaging
- persoonlijke leerdoelen
Zo krijgt ieder kind onderwijs dat aansluit bij zijn of haar ontwikkeling, talenten en onderwijsbehoeften.
Bewegend & spelend leren
Bewegend leren is een vast onderdeel van ons onderwijs. We weten uit onderzoek dat bewegen helpt om beter te concentreren, taakgerichter te werken en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Daarom combineren we leren en bewegen binnen én buiten de klas.
Bewegend leren in de klas
Dit kan zijn:
- korte beweegbreaks tussen lessen;
- bewegen tijdens reken-, taal- of spellingsactiviteiten;
- opdrachten waarbij beweging en leerdoelen worden gecombineerd.
Bewegend leren buiten de klas
Hierbij wordt leren verbonden aan spel en beweging, zoals:
- rekenspellen op het schoolplein;
- taaldobbelspellen rondom letters en woorden;
- speur- en ontdekopdrachten in de natuur.
Wekelijks krijgen alle leerlingen een les bewegend & spelend leren. De resultaten en ervaringen delen we via Social Schools en bespreken we in het team om ons aanbod steeds te verbeteren.
Op Avontuur op Ameland
Het eiland meer de klas in, de klas meer het eiland op!
Op Avontuur op Ameland is geen methode, maar een manier van werken die past bij onze identiteit en onze unieke eilandsituatie.
Zo werken wij
We werken per thema aan meerdere vakken tegelijk, waarbij heemkunde. leren over je eigen omgeving, centraal staat. Leerlingen ontdekken de natuur, cultuur, geschiedenis en verhalen van het eiland door:
- beleven
- doen
- ontdekken
- ervaren
Het kind is daarbij altijd het vertrekpunt. Ieder kind heeft een eigen belevingswereld, talenten en voorkennis, en daar sluiten we bij aan.
Waarom dit zo waardevol is
Kinderen op Ameland zijn van nature veel buiten te vinden. Het eiland is hun speelplek én ontdekplek. Met Op Avontuur op Ameland sluiten we hier bewust bij aan: we verbinden hun dagelijkse ervaringen met betekenisvol leren. Door het eiland actief in ons onderwijs te betrekken, verdiepen we wat kinderen al kennen en ontdekken ze nieuwe verhalen, plekken en tradities. Zo versterken we hun band met de omgeving waarin ze opgroeien en behouden we waardevolle kennis en vaardigheden voor de toekomst.
Verwondering - Verbinding - Veiligheid
Onze katholieke identiteit vormt een natuurlijke basis in ons onderwijs en dagelijks handelen. Godsdienst/levensbeschouwing is een scharnierpunt in de geloofsopvoeding, maar vooral in de manier waarop wij samen leven en leren.
We gaan uit van drie uitgangspunten:
1. Ieder mens is uniek
We zien ieder kind als waardevol en door God geliefd. Ieder kind mag er zijn en wordt geaccepteerd zoals het is.
2. We bouwen aan een veilig en geborgen klimaat
Een kind leert pas écht wanneer het zich veilig voelt. Daarom werken we aan rust, vertrouwen, duidelijke grenzen en een positieve groepssfeer.
3. We versterken zelfvertrouwen en eigenwaarde
In verbondenheid met de kerk, ouders en gemeenschap begeleiden we kinderen bij het ontdekken van zichzelf, hun talenten en hun plek in de wereld.