• Home
  • Onze school
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Het team
    • Historie
  • Informatie
    • Info-kalender
    • Aanmelden
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Beleid
    • Downloads
    • Luizenprotocol
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Ouderbetrokkenheid
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Privacy

Ons onderwijs

Schooljaar 2022 – 2023.

Ook dit schooljaar zullen bezig gaan met het NPO-plan. Het plan waarin we hebben aangegeven hoe we de extra gelden van de overheid hebben ingezet. Voor het komend schooljaar is dat vooral gegaan naar extra inzet van personeel. Daardoor is het mogelijk om de groepen 3 t/m 8 als enkele groepen te hebben. Daarnaast hebben we een nieuwe leerkracht kunnen aantrekken en kunnen onze 2 onderwijsassistenten blijven. 

Op onderwijskundig gebied zijn we aan de slag met onze nieuwe rekenmethode Wereld in Getallen 5 en doen we de komende drie jaar mee, als een van de zes scholen van de BMS, met de pilot “Robotica”.  We zullen ons verder bekwamen in het werken vanuit leerlijnen en gaan we verder met de verkenning naar IKC vorming.

In de kerstvakantie zullen de vloeren van de groepen 4, 5, 6, 7 en 8, de directiekamer, de kamer van de intern begeleider en de personeelskamer van  nieuwe vloerbedekking voorzien worden. 

Jaarklassensysteem

Ons onderwijs is ingericht volgens het leerstof jaarklassensyteem. Dat betekent dat de kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in een groep zitten. Deze groepen staan min of meer vast gedurende de schooltijd van uw kind op onze school. De kinderen ontvangen allemaal dezelfde leerstof in een schooljaar, waarbij we differentiëren in wat uw kind aankan.

Bewegend & spelend leren

Bewegend leren staat voor fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Ook bewegingsactiviteiten buiten de school die gekoppeld zijn aan leren vallen onder bewegend leren.

Bewegend leren in de klas:

  • bewegen tussen de lesactiviteiten, bijvoorbeeld enkele minuten tussen de lessen lichaamsoefeningen doen of op een andere manier bewegen (beweegbreaks);
  • bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen. 

Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.

Bewegend leren buiten de klas:

  • bewegen in spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden.

De laatste jaren is er veel aandacht voor bewegend leren en de positieve effecten daarvan. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een (stil)zittend leven vooral op de lange termijn veel negatieve effecten heeft.

In dit schooljaar zal wekelijks een les bewegend & spelend leren wordt gegeven. De resultaten hiervan worden via Social Schools met ouders gedeeld en natuurlijk intern geëvalueerd.

Op Avontuur op Ameland

Het eiland meer de klas in, de klas meer het eiland op!

Dit educatiemateriaal is niet zozeer een leermethode, als wel een manier van werken. Dit houdt in dat de kinderen per thema aan veel verschillende vakken werken met als overkoepelend vakgebied heemkunde: onderwijs over eigen omgeving. Op deze wijze leren de leerlingen veel over het eiland waar ze opgroeien. De lessen zijn vooral gericht op beleven, zelf doen, ontdekken en ervaren. Het kind is steeds het vertrekpunt. Iedere leerling heeft immers zijn eigen belevingswereld, interesses, talenten en startkennis. Dit project gaat de uitdaging aan: kinderen (meer) leren genieten van, en verwonderen over al het moois dat hun eiland te bieden heeft. En door deze ‘Ameland-lessen’ kunnen we de kennis en vaardigheden van toen en nu behouden voor de toekomst.

Ameland heeft kinderen heel veel moois te bieden. De meeste avonturen liggen dagelijks voor hen klaar, om (gratis) beleefd te worden. Toch blijkt in de praktijk dat kinderen (en hun ouders) de ‘weg naar buiten’ moeilijk weten te vinden. Hierdoor komen de eilander kinderen steeds verder af te staan van de omgeving waarin ze opgroeien. Voor hen is er nog heel veel “Ameland’ te verkennen. Dit project is er voor hen. Om het eiland dichter bij ze te brengen. En om ze mee te nemen, naar de plaatsen, verhalen en ervaringen die ze zouden moeten (her)kennen.

Verwondering - Verbinding - Veiligheid

Op onze school is godsdienst en levensbeschouwing een van de scharnierpunten van de geloofsopvoeding. De mentaliteit en de werksfeer op school, de levensbeschouwelijke opstelling van het team en de band met de plaatselijke geloofsgemeenschap, zijn in dit verband van het grootste belang. De volgende levensbeschouwelijke uitgangspunten zijn voor ons belangrijk: ieder mens is uniek, geschapen naar Godsbeeld en gelijkenis en als zodanig accepteren wij de mens. We werken op school aan een veilig en geborgen klimaat, waardoor het kind zelfvertrouwen kan ontwikkelen. 

Contact

Bramerduinenpad 10
9163 KG Nes 
0519 - 54 23 58

directie@kardinaaldejongschool.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    Privacyregelement

    Privacyverklaring

    Rechten van betrokkenen

    Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)

    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title