Vooruitblik schooljaar 2020 - 2021
Aan het eind van het schooljaar 2019-2020 hebben we de samenwerking met de bibliotheek weer voor drie jaar verlengd. We zullen een keuze moeten maken voor de digitalisering van ons WO-onderwijs. De meertaligheid en de lessen van Classroom English zullen in het curriculum van de school worden vastgelegd. Dit geldt ook voor meer begaafdheid. Het effecten van het coronavirus heeft deze processen vertraagd, maar op het gebied van ICT - de komst van de 120 Chromebooks en nieuwe digiborden - heeft het ons geholpen om het thuisonderwijs goed vorm te geven. Aan ons om deze ervaring verder te gebruiken in de komende schooljaren.
Door de royale sponsoring van de provincie, de gemeente en particulieren, zijn we er in geslaagd om ons 'Groene Schoolplein' voor een groot deel te realiseren. In het schooljaar 2020-2021 gaan we verder met de aanleg van een 'eettuin' en laten we ons scholen in 'buitenonderwijs'. Daarnaast gaan we aan de slag met het verbeteren van ons rekenonderwijs en zal de onderbouw ondersteuning krijgen bij nieuwe inzichten.
In het schooljaar 2019-2020 zijn de toiletgroepen vernieuwd. In 2020-2021 worden de vloeren van de gangen van de school aangepakt.
Jaarklassensysteem
Ons onderwijs is ingericht volgens het leerstof jaarklassensyteem. Dat betekent dat de kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in een groep zitten. Deze groepen staan min of meer vast gedurende de schooltijd van uw kind op onze school. De kinderen ontvangen allemaal dezelfde leerstof in een schooljaar, waarbij we differentiëren in wat uw kind aankan.
Bewegend & Spelend leren
Bewegend leren staat voor fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Ook bewegingsactiviteiten buiten de school die gekoppeld zijn aan leren vallen onder bewegend leren.
Bewegend leren in de klas:
- bewegen tussen de lesactiviteiten, bijvoorbeeld enkele minuten tussen de lessen lichaamsoefeningen doen of op een andere manier bewegen (beweegbreaks);
- bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen.
Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
Bewegend leren buiten de klas:
- bewegen in spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden.
De laatste jaren is er veel aandacht voor bewegend leren en de positieve effecten daarvan. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een (stil)zittend leven vooral op de lange termijn veel negatieve effecten heeft.
In het schooljaar 2020 -2021 heeft de school cursussen gevolgd in Bewegend & Spelend leren. Het is de bedoeling dat in dit schooljaar ervaring wordt opgedaan en dat wekelijks een les Bewegend & Spelend leren wordt gegeven. De resultaten hiervan worden via Social Schools met ouders gedeeld en natuurlijk intern geëvalueerd.
Op Avontuur op Ameland
Het eiland meer de klas in, de klas meer het eiland op!
Dit educatiemateriaal is niet zozeer een leermethode, als wel een manier van werken. Dit houdt in dat de kinderen per thema aan veel verschillende vakken werken met als overkoepelend vakgebied heemkunde: onderwijs over eigen omgeving. Op deze wijze leren de leerlingen veel over het eiland waar ze opgroeien. De lessen zijn vooral gericht op beleven, zelf doen, ontdekken en ervaren. Het kind is steeds het vertrekpunt. Iedere leerling heeft immers zijn eigen belevingswereld, interesses, talenten en startkennis. Dit project gaat de uitdaging aan: kinderen (meer) leren genieten van, en verwonderen over al het moois dat hun eiland te bieden heeft. En door deze ‘Ameland-lessen’ kunnen we de kennis en vaardigheden van toen en nu behouden voor de toekomst.
Ameland heeft kinderen heel veel moois te bieden. De meeste avonturen liggen dagelijks voor hen klaar, om (gratis) beleefd te worden. Toch blijkt in de praktijk dat kinderen (en hun ouders) de ‘weg naar buiten’ moeilijk weten te vinden. Hierdoor komen de eilander kinderen steeds verder af te staan van de omgeving waarin ze opgroeien. Voor hen is er nog heel veel “Ameland’ te verkennen. Dit project is er voor hen. Om het eiland dichter bij ze te brengen. En om ze mee te nemen, naar de plaatsen, verhalen en ervaringen die ze zouden moeten (her)kennen.
Verwondering - Verbinding - Veiligheid
Op onze school is godsdienst en levensbeschouwing een van de scharnierpunten van de geloofsopvoeding. De mentaliteit en de werksfeer op school, de levensbeschouwelijke opstelling van het team en de band met de plaatselijke geloofsgemeenschap, zijn in dit verband van het grootste belang. De volgende levensbeschouwelijke uitgangspunten zijn voor ons belangrijk: ieder mens is uniek, geschapen naar Godsbeeld en gelijkenis en als zodanig accepteren wij de mens. We werken op school aan een veilig en geborgen klimaat, waardoor het kind zelfvertrouwen kan ontwikkelen.